Od počátku roku 2024 byl na český trh uvedený benzín E10, který nahrazuje benzín E5 s 5 % biolihu. U mnohých majitelů strojů s benzínovými motory Benzín E10 vznikají obavy, zdali jejich stroje budou s tímto typem paliva schopny bez problému pracovat.
Benzín E10 obsahuje 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Tato biosložka se do benzínu přimíchává z důvodu nižší produkce emisí C02 a také z důvodu nižší spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy.
Všeobecně lze říci, že většina malých dvoutaktních nebo čtyřtaktními motory od roku výroby 2000 lze bez omezení provozovat s novým palivem E10. U motorů vyrobených před rokem 2000 může docházet ke snížené životnosti gumových dílů a těsnění, protože tyto motory nebyly na palivo E10 konstruovány.
Benzín E10 je možné používat ve většině těchto motorů, ať už jde o starší stroje s klasickými dvoutaktními motory či novější dvoutaktní motory s předvýplachem, případně čtyřtaktní motory mazané mastnou směsí a nebo klasické čtyřtaktní motory jako jsou Briggs & Stratton, Honda, Kohler, VARI nebo Loncin. Všechny tyto karburátorové stroje jsou konstruovány tak, aby dokázaly pracovat s palivem s příměsí 10 % biolihu. Motory, které jsou vybaveny elektronicky řízeným karburátorem nebo elektronicky řízeným vstřikováním paliva, bez problémů zvládnou obsah biolihu v palivu v rozmezí 25 % až 28 %. Z toho vyplývá, že není zapotřebí mít obavy ohledně funkčnosti strojů s tímto typem paliva.
Pokud si nebudete jisti, jaké palivo můžete použít zrovna pro svůj stroj, tak všechny potřebné informace naleznete v návodu k použití.
Je třeba zmínit, že biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, což znamená, že na sebe váže vzdušnou vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových součástí palivového systému. Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu, a vázání vzdušné vlhkosti na líh, což zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu! Protřepání kanystru nebude mít žádný účinek, jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek. Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo nebude mít dostatečné mazací schopnosti.
- Neskladujte čerstvé palivo po dobu delší než 1 měsíc
- Skladujte pouze malé množství benzínu.
- Skladujte benzín v čisté, schválené a utěsněné nádobě.
- Skladujte benzín mimo dosah slunečního záření.
- Skladujte benzín v plné nádobě pro zabránění oxidaci.
- Doplňte stabilizátor benzínu do čerstvě natankovaného paliva. Stabilizátor paliva neobnoví kvalitu starého paliva
- Používejte benzín, který je méně než 1 měsíc od natankování, nebo palivo ošetřené stabilizátorem benzínu
- Jakmile ukončujete používání, vždy uzavřete palivový kohout a ponechejte motor běžet, dokud mu nedojde palivo. (pokud motor palivový kohout nemá, odsajte palivo z nádrže a ponechejte motor běžet pokud nevyjede zbytkové palivo z karburátoru)
- Udržujte vzduchový filtr motoru čistý
- Vyprázdněte karburátor a palivovou nádrž a prostudujte návod k použití Vašeho motoru pro další informace.
- Sjednejte si provedení „Zimního údržbového servisu“ u Vašeho servisu